WordPress to rozbudowany ekosystem, przy pomocy którego uruchomisz praktycznie nieskończenie wiele wariantów strony, bloga czy sklepu. Każdy projekt będzie inny i na swój sposób unikalny, ponieważ zastosujesz inny motyw i inny zestaw wtyczek.

To o czym warto wiedzieć, to fakt, że nad rozszerzeniami dla WordPressa pracują różni, niezależni od siebie twórcy. Oznacza to, że funkcjonalność, ale także jakość instalowanych dodatków może się znacząco od siebie różnić. Dlatego tak ważny jest umiejętny i świadomy ich dobór!

Żaden dostawca rozszerzenia nie jest w stanie przetestować jego działania w każdej możliwej konfiguracji. Jak być może wiesz wtyczek i motywów dla WordPressa jest kilkadziesiąt tysięcy, co daje ogromną pulę możliwych iteracji. Może się więc zdarzyć, że aktywacja lub aktualizacja wtyczki, motywu czy samego WordPressa będzie miała wpływ na inny dodatek i odwrotnie, co w skrajnych przypadkach może zakłócać poprawne działanie strony.

W sytuacji kiedy napotkasz tego typu problem, najprostszym sposobem jest wyłączenie po kolei wtyczek i sprawdzanie czy kłopot ustąpił. Jeśli tak się stanie przy wyłączeniu wtyczki X, jest to sygnał, że masz do czynienia z konfliktem, który prawdopodobnie zostanie wyeliminowany w kolejnych wersjach wtyczki.

Możesz zgłosić ten problem autorowi podając mu informację z jaką inną wtyczką lub motywem jego produkt generuje błędy, bo nie wykluczone, że nie ma tego świadomości. Dobry developer powinien szybko zareagować na taką informację i wypuścić stosowną poprawkę.

Logi błędów

Innym sposobem na namierzenie winowajcy jest przeanalizowanie dzienników błędów strony. Jeśli wtyczka generuje błędy np. PHP, to taka informacja znajdzie się w tym miejscu.

 

 

 

Sprawdź ostatnie zapisy w dzienniku.
Jeśli błąd wskaże konkretną nazwę wtyczki (w komunikacie zobaczysz ścieżkę do folderu rozszerzenia) spróbuj ją wyłączyć i sprawdź czy problem ustąpił.
Niekiedy samo usunięcie wtyczki i jej ponowne zainstalowanie jest w stanie problem wyeliminować.

Jeśli błąd nie pozwala zalogować się do panelu WordPressa, problematyczną wtyczkę możesz wyłączyć z poziomu panelu konta hostingowego. W takiej sytuacji przejdź do sekcji WordPress, a następnie do zakładki "Wtyczki".

 

Zapora ogniowa

Może zdarzyć się, że wtyczka wykonuje operacje, które są traktowane jako potencjalnie niebezpieczne przez dodatkową warstwę ochrony Twojego WordPressa jaka dostępna jest na naszych kontach hostingowych.

Informacje na ten temat także znajdziesz w dziennikach błędów. Przykład:

[client X.X.X.X] ModSecurity: Warning. Match of "pmFromFile path_excludes" against "REQUEST_FILENAME" required. [file "..."] [line "905"] [id "77140992"] [msg "IM360 WAF: Suspicious access attempt (WP folders)!||SC:/var/www/vhosts/..../httpdocs/wp-admin/admin.php||T:APACHE||REQUEST_URI:/wp-admin/admin.php?page=pmxi-admin-import&action=template||PC:185||"] [severity "NOTICE"] [tag "service_i360custom"] [tag "noshow"] [hostname "..."] [uri "/wp-admin/admin.php"] [unique_id "X8T7AkKbC33uOA-QvELBIQAAANI"], referer: https://.../wp-admin/admin.php?page=pmxi-admin-import&action=template

W takiej sytuacji możesz wyłączyć zaporę ogniową Twojej strony (sugerujemy wyłączenie tymczasowe) lub dodać ID reguły do listy reguł wykluczonych.

Aby wyłączyć zaporę przejdź do "Zapora ogniowa aplikacji WWW" w ustawieniach Twojej strony na koncie hostingowym.

 

 

Następnie zaznacz opcję "Wył" aby całkowicie wyłączyć zaporę:

 

 

Ten wariant nie jest rekomendowany w przypadku stron działających w trybie produkcyjnym. Na stronach produkcyjnych zamiast całkowitego wyłączenia zapory sugerujemy wykluczenie konkretnych reguł, które powodują błędne działanie wtyczki. Weźmy jeszcze raz nasz przykład odnotowany w dzienniku błędów. Odszukaj w komunikacie ID reguły:

.... [line "905"] [id "77140992"] [msg "IM360 WAF: Suspicious access attempt (WP folders)!...

 

skopiuj jej numer, a następnie przejdź do zapory ogniowej na koncie hostingowym. Gdy zapora jest włączona znajdziesz pole, które służy do wykluczenia reguł. Wklej numer ID, zapisz zmiany i sprawdź działanie wtyczki.

 

 

Czy ta informacja była pomocna? 4 Klienci ocenili te informacje jako pomocne (4 Głosów)